Att synas i sökmotorer, och då framförallt Google, är viktigt för de flesta typer av företag. Verksamheter som inte tänker på sökmotoroptimering kommer att tappa potentiella kunder eller affärer, det är den bistra sanningen. Att veta hur en sökmotoroptimering fungerar är därför något som allt fler företag tar till sig. Vi berättar mer om en guide för sökmotoroptimering.
Vad är SEO?
Som första del i sökmotoroptimering guide kommer det självklara att veta vad SEO är. Sökmotoroptimering eller SEO är en förkortning av engelskans Search Engine Optimization och bygger i grunden på att optimera en webbsida för maximal synlighet på internet. Oavsett om ditt företag är litet eller stort, och oavsett vilket verksamhetsområdet är, så kan en digital marknadsföringsbyrå med SEO-kompetens hjälpa dig att klättra mot toppen i sökresultaten.
Identifiera rätt ord och innehåll
Som nummer två i denna guide ligger att identifiera sökord och lämpligt innehåll på ditt företags hemsida. Det räcker inte alltid att vara högt placerad med vissa sökord på Google, de måste också vara rätt ord. Det är med utgångspunkt i de sökord som kan ge bäst resultat för din verksamhet som sidan bör optimeras. Google har många sätt att avgöra hur relevant en sida är. Det mest grundläggande inom sökmotoroptimering är att försöka matcha sökfrågan mot sidor som innehåller samma sökord.
Tydlig optimeringsprocess
Som nummer tre i denna guide kommer en enkel beskrivning över några nyckelområden du behöver ha med dig i din sökmotoroptimering. En bra optimeringsprocessen bör alltid innefatta att göra specifika webbsidor lättare för Google att identifiera och ranka genom att skapa tydliga rubriker, ny titel och innehåll samt konverterande och relevant innehåll. Att alltid se till att grundläggande krav uppfylls för att webbplatsen ska indexeras så högt som möjligt av Google och därmed få bästa möjliga ranking i de organiska sökresultaten. Att förbättra användarupplevelsen och optimering av hastighet, indexering och läsbarhet.